- Ens calen aquestes pràctiques irracionals per donar-nos una resposta a totes aquelles preguntes eternes que ens angoixen. La irracionalitat és, per tant, una ajuda a la que recorrem sovint per sentir-nos més segurs en aquesta realitat que no entenem i que és menys nostra.
- La religió es va aprofitar d'aquesta característica i va saber treure'n profit: ara que creien, el següent pas era que obeïssin.
- Tot això té una lògica, i és que ens fa por el buit intel·lectual. Davant la incapacitat dels homes a assumir la seva ignorància i limitació de les seves facultats (entre elles la raó), en comptes de respondre "no ho sé" o "no ho entenc" inventen històries i creuen cegament en elles. També és una manera de consolar-se o demanar auxili.
- Amb la revolució científica tot el que per la mitologia era real deixa de ser-ho pels científics; allò irracional es transforma en racional i deixa de fer por.
- Irracional vol dir que encara no és racional. Per sort per nosaltres, però, moltes vegades no hi ha un procés que ho transformi tot en racional. Dic per sort perquè el món de la raó és molt limitat i crec que l'home, o si més no la ment de l'home, necessita deixar lliure la seva capacitat per pensar, i no dibuixar fronteres a la seva imaginació.
- A més, segons el meu punt de vista, la riquesa del món és que cada individu l'entén d'una manera diferent. Si tots estiguéssim d'acord en el perquè de tot plegat, ja no ens faria falta pensar, i allò racional s'acabaria convertint en irracional: arribaria un punt en què la gent només creuria i obeïria.
Ho sé. Algun dia escriuré alguna cosa interessant de veritat. Però per mi aquesta troballa ha estat un esdeveniment inoportú, a destemps. I per tant, digne d'ocupar un espai en aquesta dimensió.
Ikasten
__________________________________________________________________
Rebuscando entre papeles, me he encontrado un esbozo de una redacción que tuve que hacer, seguramente en la ESO, sobre fe y razón. No está entera. No está ordenada. Son ideas sueltas, pero que describen muy bien lo que pensaba en esa época. Y me he dado cuenta sorprendida de que lo que sentí el primer día en la asignatura de Literatura y Filosofía no fue ninguna exageración.
((nota: las traducciones no son lo mío, aviso))
- Nos hacen falta estas prácticas irracionales para darnos una respuesta a todas aquellas preguntas eternas que nos angustian. La irracionalidad es, por tanto, una ayuda a la que recorremos a menudo para sentirnos más seguros en esta realidad que no entendemos y que es menos nuestra.
- La religión se aprovechó de esta característica y supo sacarle provecho: ahora que creían, el siguiente paso era que obedecieran.
- Todo esto tiene una lógica, y es que nos da miedo el vacío intelectual. Ante la incapacidad de los hombres para asumir su ignorancia y limitación de sus facultades (entre ellas la razón), en vez de responder "no lo sé" o "no lo entiendo", inventan historias y creen ciegamente en ellas. También es un modo de consolarse o pedir auxilio.
- Con la revolución científica todo lo que para la mitología era real deja de serlo para los científicos; aquello irracional se transforma en racional y deja de dar miedo. .
- Irracional quiere decir que aún no es racional. Por suerte para nosotros, pero, muchas veces no hay un proceso que lo transforme todo en racional. Digo por suerte porque el mundo de la razón es muy limitado y creo que el hombre, o almenos la mente del hombre, necesita dejar libre su capacidad para pensar, y no dibujar fronteras a su imaginación.
- Además, según mi punto de vista, la riqueza del mundo es que cada individuo lo entiende de una forma distinta. Si todos estuviéramos de acuerdo en el porqué de todo, ya no nos haría falta pensar, y lo racional se acabaría convirtiendo en irracional: llegaría un punto en el que la gente sólo creería y obedecería.
Lo sé. Algún día escribiré algo interesante de verdad. Pero para mi este hallazgo ha sido un acontecimiento inoportuno, a destiempo. Y por tanto, digno de ocupar un hueco en esta dimensión.
Ikasten
No hay comentarios:
Publicar un comentario